Innehåll och metoder
Grundläggande utbildning i kognitiv och beteendeinriktad psykoterapi (steg 1)
Utbildningen, som genomförs under fyra terminer, följer den av UHÄ 1978 fastställda studieplanen för steg 1 motsvarande 45 högskolepoäng (enligt Bolognaöverenskommelsen, tidigare 30 universitetspoäng).
Den ger del av behörighet att söka tillträde till det legitimationsgrundande psykoterapeutprogrammet (steg 2) och är auktoriserad av sfKBT (Svenska föreningen för kognitiv och beteendeinriktade terapier).
Utbildningen omfattar föreläsningar/seminarier (ca 4 timmar per vecka under tre terminer, totalt ca 270 lektionstimmar) samt handledning i små grupper (120 timmar över termin 2-4). Den omfattar
- praktiska övningar,
- eget terapeutiskt arbete,
- handledning,
- egenterapi,
- litteraturstudier.
Utbildningen avser att förmedla kunskaper i basala psykoterapeutiska principer och metoder samt att ge en allsidig orientering i relevant psykologi och psykopatologi, psykoterapeutisk intervjuteknik samt psykoterapeutiska samtal. Utbildningen avser även att ge en allmän orientering i olika psykoterapeutiska metoder.
Obligatorisk närvaro tillämpas.
För att erhålla utbildningsbevis erfordras även individuell egenterapi på 30 timmar alt 60 timmar i grupp. Denna egenterapi ingår ej i anordnad utbildning.
Innehåll
- Kognitiv teori och den kognitiva utvecklingen
- Affektteori
- Socio-emotionell utveckling med anknytningsteori och självutvecklingsteori
- Inlärningspsykologiska teorier
- Evolutionsteori
CI: Grunder och samtalsmetodik:
- grundläggande teori, begrepp och metod
- samtalsmetodik
CII: Psykopatologi, diagnostik, fallformulering och behandlingsstrategier:
- ångesttillstånd
- depressiva tillstånd
CIII: Psykopatologi, diagnostik och behandlingsstrategier.
Orientering i:
- komplex problematik
- psykotiska tillstånd
- personlighetsstörningar
- psykosomatik
- neurospykologiska funktionshinder
CIV: Psykopatologi, diagnostik och behandlingsstrategier:
- grupp, barn, ungdomar samt familjebehandling
- gruppterapi
- behandling av barn, ungdomar och familj
- Radikal behaviourism
- Psykodynamisk terapi
- ACT
- Dialektisk beteendeterapi
- Mindfulness och KBT
Egenterapi
Examination
Innehåll och metoder
Grundläggande utbildning i kognitiv och beteendeinriktad psykoterapi (steg 1)
Utbildningen, som genomförs under fyra terminer, följer den av UHÄ 1978 fastställda studieplanen för steg 1 motsvarande 45 högskolepoäng (enligt Bolognaöverenskommelsen, tidigare 30 universitetspoäng).
Den ger del av behörighet att söka tillträde till det legitimationsgrundande psykoterapeutprogrammet (steg 2) och är auktoriserad av sfKBT (Svenska föreningen för kognitiv och beteendeinriktade terapier).
Utbildningen omfattar föreläsningar/seminarier (ca 4 timmar per vecka under tre terminer, totalt ca 270 lektionstimmar) samt handledning i små grupper (120 timmar över termin 2-4). Den omfattar
- praktiska övningar,
- eget terapeutiskt arbete,
- handledning,
- egenterapi,
- litteraturstudier.
Utbildningen avser att förmedla kunskaper i basala psykoterapeutiska principer och metoder samt att ge en allsidig orientering i relevant psykologi och psykopatologi, psykoterapeutisk intervjuteknik samt psykoterapeutiska samtal. Utbildningen avser även att ge en allmän orientering i olika psykoterapeutiska metoder.
Obligatorisk närvaro tillämpas.
För att erhålla utbildningsbevis erfordras även individuell egenterapi på 30 timmar alt 60 timmar i grupp. Denna egenterapi ingår ej i anordnad utbildning.
Innehåll
- Kognitiv teori och den kognitiva utvecklingen
- Affektteori
- Socio-emotionell utveckling med anknytningsteori och självutvecklingsteori
- Inlärningspsykologiska teorier
- Evolutionsteori
CI: Grunder och samtalsmetodik:
- grundläggande teori, begrepp och metod
- samtalsmetodik
CII: Psykopatologi, diagnostik, fallformulering och behandlingsstrategier:
- ångesttillstånd
- depressiva tillstånd
CIII: Psykopatologi, diagnostik och behandlingsstrategier.
Orientering i:
- komplex problematik
- psykotiska tillstånd
- personlighetsstörningar
- psykosomatik
- neurospykologiska funktionshinder
CIV: Psykopatologi, diagnostik och behandlingsstrategier:
- grupp, barn, ungdomar samt familjebehandling
- gruppterapi
- behandling av barn, ungdomar och familj
- Radikal behaviourism
- Psykodynamisk terapi
- ACT
- Dialektisk beteendeterapi
- Mindfulness och KBT