Jennie går tredje terminen på vår grundläggande psykoterapiutbildning när vi sätter oss ned och pratar. Hon arbetar som skolkurator på en gymnasieskola i Lund. Jennie hade länge drömt om att gå en steg 1-utbildning och till slut föll det praktiska på plats och hon kunde förverkliga sin dröm. Det var Jennie själv som tog initiativet och sålde in idén till sin chef som sedan dess har stöttat henne. Jennie såg framför sig att steg 1-kompetens med KBT-inriktning skulle vara till nytta i hennes roll som skolkurator. Tanken var från början att gå utbildningen tillsammans med en kollega, men det blev i slutändan så att Jennie började på egen hand. Att det blev Kognio beror bland annat på att Jennie läste omdömen och intervjuer med studenter på vår hemsida. “Just intervjuerna var en bidragande orsak till att jag valde just Kognio”, berättar Jennie.
Som skolkurator hjälper Jennie elever med olika typer av besvär. De kan ta kontakt eller bli hänvisade till henne för till exempel stress, depression och ångest. Hos Jennie får de stödsamtal. Ibland behöver de slussas vidare till primärvården eller psykiatrin; något som Jennie hjälper till med. Det händer också att hon träffar elevernas föräldrar; i synnerhet i början av en kontakt. En skolkurator erbjuder ingen regelrätt behandling, men Jennie har länge integrerat ett KBT-tänk i sitt arbete med eleverna, och i ännu större utsträckning sedan hon började sin steg 1-utbildning. Vissa elever följer hon under alla tre åren på gymnasiet. Det händer ibland att hon stöter på tidigare elever som tackar för stödet och berättar hur deras samtal var till hjälp under den tuffa perioden som gymnasiet är för många. Detta är en av de saker som Jennie uppskattar mest med sitt arbete.
Det finns många metoder och verktyg som går att applicera i mitt jobb som skolkurator, och det är jättespännande
Jennie berättar att hon sedan hon påbörjade vår utbildning på ett mer medvetet vis använder sig av KBT-metoder i sitt arbete, även om de inte var obekanta för henne innan. “Jag insåg när jag började utbildningen att jag redan hade mycket KBT-tänk i mig. Det är ibland en utmaning att vi som skolkuratorer inte bedriver regelrätt behandling, men det får jag å andra sidan göra nu inom ramarna för utbildningen”. I synnerhet psykoedukation är något som är till stor hjälp i arbetet med eleverna. “Här ser jag en tydlig skillnad mellan hur jag hjälpte eleverna tidigare och hur jag gör idag”, berättar Jennie. “Det är en betydande skillnad, och psykoedukation är ett fantastiskt redskap. Det finns också många andra metoder och verktyg som går att applicera i mitt jobb, och det är jättespännande. Funktionell analys och topografisk analys till exempel.”
Jennie trivs i rollen som skolkurator och ser framför sig hur hon kommer fortsätta jobba i denna roll även i framtiden. Det finns tankar i bakhuvudet om att kanske kunna kombinera yrket med psykoterapeutiskt arbete; kanske som egen företagare. Men det är något som får komma senare. “Mitt jobb är jätteroligt och ger mig så mycket, så jag vill fortsätta syssla med detta och så får tankarna om att kombinera mitt nuvarande jobb med behandling mogna”. Det bästa med jobbet som skolkurator, berättar Jennie, är att göra skillnad för eleven. “Det händer att jag möter tidigare elever som tackar för att jag hjälpte dem igenom det jobbiga och att vi gjorde det tillsammans. Det är så himla häftigt att få vara med om den resan! Jag hade inte hållit på med detta om det inte hade varit så tillfredsställande. Och nu har jag, tack vare utbildningen, fått ännu fler verktyg. Det stärker mig ytterligare”.
När du överväger att gå en KBT steg 1-utbildning finns det flera faktorer att tänka på innan du fattar ditt beslut. Här finner du några viktiga saker att överväga.