OM KOGNIO

Från utbildningsenhet till ett centrum för KBT


Kognio var från början ett utbildningsföretag i Landskrona, som efter hand utvidgades till att bli ett centrum för utbildning, behandling och forskning inom KBT med säte i Lund.

Steg-1 utbildning i KBT, Kognio i Lund

OM KOGNIO

Från utbildningsenhet till ett centrum för KBT


Kognio var från början ett utbildningsföretag i Landskrona, som efter hand utvidgades till att bli ett centrum för utbildning, behandling och forskning inom KBT med säte i Lund.

OM KOGNIO

Från utbildningsenhet till ett centrum för KBT


Kognio var från början ett utbildningsföretag i Landskrona, som efter hand utvidgades till att bli ett centrum för utbildning, behandling och forskning inom KBT med säte i Lund.

Mer än 25 års erfarenhet inom branschen

Introducerade KBT i södra Sverige

Kognitiv psykoterapi introducerades i södra Sverige 1990 av Kognitiva Utbildningsenheten (KUE) i samarbete med professor Carlo Perris. Carlo var en förgrundsgestalt för och lanserade kognitiv psykoterapi i Sverige. Genom hans försorg fick kognitiv terapi samtidigt legitimationsstatus och han arbetade för tillkomsten av kognitiva utbildningscentra i olika delar av landet:

  • Umeå
  • Göteborg/Kungälv
  • Stockholm
  • Landskrona

Kognitiva Utbildningsenheten (KUE)

KUE anordnade utbildningar i KBT på alla nivåer:

  • introduktionskurser (s.k. veckokurser)
  • grundläggande utbildningar (s.k. steg-1; tre terminer på halvfart)
  • legitimationsgrundande utbildningar (s.k. steg-2; sex terminer på halvfart)
  • handledarutbildningar (s.k. steg-3; tre terminer på halvfart)

Kognitiva Utbildningsenheten

Namnet på verksamheten innan den utvidgades till att bli ett centrum för KBT.

Utbildning i KBT sedan 1990

Utbildning i KBT sedan 1990

Kognio – Centrum för KBT AB har i lite mer än 25 år anordnat utbildningar i psykoterapi med kognitiv och beteendeterapeutisk inriktning (KBT):

  • i Region Skånes regi mellan åren 1990 och 2007
  • i privat regi från 2007 fram till idag

Utbildningsverksamheten har sedan starten fram tills idag dominerats av introduktionskurser och steg-1 utbildningar i KBT. På senare år har emellertid utbudet utvidgats till att även inkludera workshops, kortare kurser i ämnen som ACT, Schematerapi, Mindfulness mm.

Utbildning i KBT sedan 1990

Kognio – Centrum för KBT AB har i lite mer än 25 år anordnat utbildningar i psykoterapi med kognitiv och beteendeterapeutisk inriktning (KBT):

  • i Region Skånes regi mellan åren 1990 och 2007
  • i privat regi från 2007 fram till idag

Utbildningsverksamheten har sedan starten fram tills idag dominerats av introduktionskurser och steg-1 utbildningar i KBT. På senare år har emellertid utbudet utvidgats till att även inkludera workshops, kortare kurser i ämnen som ACT, Schematerapi, Mindfulness mm.

Utbildning i KBT sedan 1990

Kognio – Centrum för KBT AB har i lite mer än 25 år anordnat utbildningar i psykoterapi med kognitiv och beteendeterapeutisk inriktning (KBT):

  • i Region Skånes regi mellan åren 1990 och 2007
  • i privat regi från 2007 fram till idag

Utbildningsverksamheten har sedan starten fram tills idag dominerats av introduktionskurser och steg-1 utbildningar i KBT. På senare år har emellertid utbudet utvidgats till att även inkludera workshops, kortare kurser i ämnen som ACT, Schematerapi, Mindfulness mm.

KBT på Lunds Universitet

KUE verkade för och bidrog till att kognitiv psykoterapi 1996 kom att inkluderas i psykologprogrammets psykoterapiutbildning vid Lunds Universitet. Så småningom överfördes vår steg-2 utbildning, den legitimationsgrundande, till psykologiska institutionen:

  • först som en uppdragsutbildning, administrerad av oss mellan åren 2001 – 2004
  • därefter som ordinarie universitetetsutbildning

KBT på Lunds Universitet

KUE verkade för och bidrog till att kognitiv psykoterapi 1996 kom att inkluderas i psykologprogrammets psykoterapiutbildning vid Lunds Universitet. Så småningom överfördes vår steg-2 utbildning, den legitimationsgrundande, till psykologiska institutionen:

  • först som en uppdragsutbildning, administrerad av oss mellan åren 2001 – 2004
  • därefter som ordinarie universitetetsutbildning
KBT på Lunds Universitet

KBT på Lunds Universitet

KUE verkade för och bidrog till att kognitiv psykoterapi 1996 kom att inkluderas i psykologprogrammets psykoterapiutbildning vid Lunds Universitet. Så småningom överfördes vår steg-2 utbildning, den legitimationsgrundande, till psykologiska institutionen:

  • först som en uppdragsutbildning, administrerad av oss mellan åren 2001 – 2004
  • därefter som ordinarie universitetetsutbildning
KBT på Lunds Universitet

Introduktionskurser och steg-1 utbildningar

Efter att vår steg-2 utbildning överförts till psykologiska institutionen blev verksamheten på KUE koncentrerad till steg-1 utbildningar och introduktionskurser. Dessa har i princip genomförts i oförminskad omfattning fram tills idag.

Vi har i dagsläget genomfört
0
steg-1 utbildningar i KBT



Vi har i dagsläget genomfört
0
introduktionskurser i KBT

Workshops, kurser och kortare utbildningar

I privat regi utvidgades verksamheten till att inkludera kursverksamhet och workshops i olika intressanta områden för KBT-terapeuter med kända föreläsare och lärare. Här märks arrangemang med:

  • Åsa Nilsonne, psykiater, författare och debattör, känd från radio och TV, med intresse för självskadebeteende och DBT samt mindfulness
  • Anna Kåver, psykolog och författare av flera bestsellers har gett oss mycket uppskattade föreläsningar i ämnena Social fobi, Om känslor i KBT och om Allians och relationens betydelse i KBT
  • Ann Hackmann, kliniker, forskare och författare från Oxford med visualisering som specialité. Har jobbat mycket nära med både David Clark och Emily Holmes
  • Emily Holmes,  från Oxford, forskare och kliniker, sedan i höstas professor i klinisk psykologi vid Karolinska institutet i Stockholm. Banbrytande forskning kring ”imagery work” i KBT och eftersökt föreläsare. Inspirerade oss till arbete med visualisering
  • Poul Perris, läkare, psykoterapeut och författare med schematerapi som specialitet. Är rektor för institutet för kognitiv psykoterapi i Stockholm.  Känd från SVT´s program om parterapi och intervjuer av partiledarna inför valet 2014
  • Niklas Törneke, läkare, psykoterapeut och författare med affektteori, relationsinramningsteori (RFT) och ACT som huvudintresse. Är landets främste expert på RFT som utgör grunden till ACT (Acceptance Commitment Therapy)
  • Bengt Westling, psykolog, utbildare i KBT vid Uppsala Universitet och författare. Är framför allt intresserad av hur vi gör psykoterapeutiska bedömningar i KBT-termer av våra klienter

Organisation

Kognio leds övergripande av en bolagsstyrelse under vilken det inrättats:

  • en institutionsstyrelse
  • en mottagningsenhet
  • ett vetenskapligt råd

Institutionstyrelsen

Institutionsstyrelsen beslutar i utbildningsfrågor; mottagningsenheten svarar för Kognios behandlingsverksamhet; det vetenskapliga rådet har en rådgivande funktion avseende Kognios forskning samt utbildningarnas vetenskapliga förankring.

Institutionsstyrelsen sammanträder tre gånger per år och består av:

  • rektor
  • studierektor
  • tre representanter från lärar- och handledarkollegiet
  • två studeranderepresentanter
  • TA-personal (samtliga utom TA-personal har rösträtt)
Kognios organisation
Kognios organisation

Organisation

Kognio leds övergripande av en bolagsstyrelse under vilken det inrättats:

  • en institutionsstyrelse
  • en mottagningsenhet
  • ett vetenskapligt råd

Institutionsstyrelse

Institutionsstyrelsen beslutar i utbildningsfrågor; mottagningsenheten svarar för Kognios behandlingsverksamhet; det vetenskapliga rådet har en rådgivande funktion avseende Kognios forskning samt utbildningarnas vetenskapliga förankring.

Institutionsstyrelsen sammanträder tre gånger per år och består av:

  • rektor
  • studierektor
  • tre representanter från lärar- och handledarkollegiet
  • två studeranderepresentanter
  • TA-personal (samtliga utom TA-personal har rösträtt)

Organisation

Kognio leds övergripande av en bolagsstyrelse under vilken det inrättats:

  • en institutionsstyrelse
  • en mottagningsenhet
  • ett vetenskapligt råd

Institutionsstyrelsen

Institutionsstyrelsen beslutar i utbildningsfrågor; mottagningsenheten svarar för Kognios behandlingsverksamhet; det vetenskapliga rådet har en rådgivande funktion avseende Kognios forskning samt utbildningarnas vetenskapliga förankring.

Institutionsstyrelsen sammanträder tre gånger per år och består av:

  • rektor
  • studierektor
  • tre representanter från lärar- och handledarkollegiet
  • två studeranderepresentanter
  • TA-personal (samtliga utom TA-personal har rösträtt)
Studentinflytande Kognio

Studentinflytande

Kognio arbetar fortlöpande för att stärka utbildningarnas kvalitet genom kontinuerlig kursutvärdering och ett aktivt studentinflytande. Studeranderepresentanter (s.k. kursombud) från pågående steg-1 utbildningar träffar utbildningsledningen minst en gång per termin i ett Studeranderåd för att ta upp och diskutera olika frågor gällande utbildningens innehåll, kurslitteratur, planering och genomförande.

Två representanter för eleverna ingår dessutom som ordinarie ledamöter i institutionsstyrelsen. Där fattar de tillsammans med representanter för utbildningsledningen, lärare och handledare beslut i utbildningsfrågor (bl.a. utbildnings- och kursplanernas innehåll, val av kurslitteratur).

Studentinflytande Kognio

Studentinflytande

Kognio arbetar fortlöpande för att stärka utbildningarnas kvalitet genom kontinuerlig kursutvärdering och ett aktivt studentinflytande. Studeranderepresentanter (s.k. kursombud) från pågående steg-1 utbildningar träffar utbildningsledningen minst en gång per termin i ett Studeranderåd för att ta upp och diskutera olika frågor gällande utbildningens innehåll, kurslitteratur, planering och genomförande.

Två representanter för eleverna ingår dessutom som ordinarie ledamöter i institutionsstyrelsen. Där fattar de tillsammans med representanter för utbildningsledningen, lärare och handledare beslut i utbildningsfrågor (bl.a. utbildnings- och kursplanernas innehåll, val av kurslitteratur).

Studentinflytande

Kognio arbetar fortlöpande för att stärka utbildningarnas kvalitet genom kontinuerlig kursutvärdering och ett aktivt studentinflytande. Studeranderepresentanter (s.k. kursombud) från pågående steg-1 utbildningar träffar utbildningsledningen minst en gång per termin i ett Studeranderåd för att ta upp och diskutera olika frågor gällande utbildningens innehåll, kurslitteratur, planering och genomförande.

Två representanter för eleverna ingår dessutom som ordinarie ledamöter i institutionsstyrelsen. Där fattar de tillsammans med representanter för utbildningsledningen, lärare och handledare beslut i utbildningsfrågor (bl.a. utbildnings- och kursplanernas innehåll, val av kurslitteratur).